En traditionel kobling
I Danacords serie med indspilninger af den fremragende danske cellist Erling Bløndal Bengtsson (1932-2013) er der udkommet en cd med to klassiske værker, der traditionelt kobles sammen: Beethovens triplekoncert i C-dur, opus 56, for klaver, violin og cello, samt Brahms’ dobbeltkoncert i a-mol, opus 102, for cello og klaver. Bløndal spiller naturligvis cellostemmen i begge indspilninger, mens han i Beethoven-koncerterne får selskab af violinisten Manoug Parikian og pianisten George Malcolm – i Brahms-koncerten deltager også førstnævnte. I begge tilfælde bliver English Chamber Orchestra dirigeret af Normal del Mar.
Der er tale om en livekoncert fra Aldeburgh den 21. juni 1973. Aldeburgh er en lille engelsk kystby, men har været centrum for mange musikalske begivenheder, givetvis fordi den var den engelske komponist Benjamin Brittens hjemby.
Desværre er disse optagelser teknisk set ikke ligefrem vellykkede, klangen er grødet og minder om den, man blev udsat for, dengang man i den russiske boghandel Sputnik kunne købe musik med fremragende sovjetiske kunstnere på plademærket Melodiya. Ikke mindst i Brahms-koncerten er orkestersovsen meget tyk.
En hymne fra Skotland til Ærø
Britiskfødte Kevin Duggan har på plademærket Odradek udsendt en cd med titlen ”Hymne til Ærø”. Den rummer dansk orgelmusik, optaget i Dunblane Cathedral og byder på værker af blandt andre Jesper Madsen, Rued Langgaard, Carl Nielsen og såmænd også af Kevin Duggan selv. Det er således ham, der i år 2000 har komponeret titelnummeret, inspireret af at han fra 1991 til 1997 var organist ved Marstal og Ommel Kirker på Ærø.
Han har desuden slået sine folder på Bornholm, hvor han i perioden 2004-2015 var ansat som organist ved Sankt Nicolai Kirke i Rønne. Han har givet koncerter i hele Danmark, blandt andet i domkirkerne i København, Aarhus og Odense. Men nu er han vendt tilbage til sit Skotland. Den lille by Dunblane vil måske af nogle læsere huskes for den frygtelige skolemassakre, der i marts 1996 kostede 16 elever og en lærer livet, inden gerningsmanden skød sig selv.
De 13 numre falder på cd’en falder groft sagt i to halvdele – der er det første dusin, meget afvekslende, og så rundes der af med Carl Nielsens vældige ”Commotio”, som Duggan i det glimrende teksthæfte med fuld ret kalder ”komponistens svanesang”. En smuk udgivelse, der vibrerer af kærlighed til både Danmark og orglet.