Muslimsk manifest har mødt modstand de første uger

Det har givet debat, at to danske muslimer har udgivet et nyt muslimsk manifest. Det er ikke rummeligt nok, at de ikke vil acceptere homoseksuel praksis inden for islam, mener folketingskandidat for Enhedslisten. Kritikken er i virkeligheden en afvikling af religionsfriheden, lyder forsvar

Et nyt muslimsk manifest har været fem år undervejs og er skrevet af islamologen Kasper Mathiesen og imamen Naveed Baig.  – Foto: Olafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix.
Et nyt muslimsk manifest har været fem år undervejs og er skrevet af islamologen Kasper Mathiesen og imamen Naveed Baig. – Foto: Olafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix.

Folketingskandidat for Enhedslisten Aida Ammary blev glad, da hun hørte om et nyt manifest fra danske muslimer om, hvordan man forener islamisk tro med at leve i et sekulært samfund. Manifestet blev udgivet i forrige uge af imam Naveed Baig og islamolog Kasper Mathiesen. Men da Aida Ammary gik i gang med at læse manifestets 43 punkter, stivnede smilet hos hende. Mere specifikt ved punkterne om homoseksualitet og seksualitet.

Her lyder det om homoseksualitet, at ”legitim sex” i islam foregår mellem mand og kvinde inden for ægteskabet, men at homoseksuelle skal have samme rettigheder som alle andre i samfundet. Om seksualitet står der:

”Vi opfordrer myndige unge muslimer til at gifte sig og deres familier til at støtte dem i dette. Sen ægteskabsalder kan medføre seksuel frustration, pornografi-afhængighed, psykisk sygdom og sex uden for ægteskab.”

Det er meget problematisk, mener Aida Ammary, der ikke selv er muslim.

”De har fat i mange gode ting i manifestet om retten til skilsmisse for eksempel. Men jeg forstår ikke, at de kan sige, at islam er til for alle, samtidig med at de vil definere, hvad der er legitim sex. Endnu mere problematisk er det, at de prøver at skræmme unge muslimer til at blive gift tidligt ved at sige, at de ellers risikerer at blive porno-afhængige,” siger hun.

Den seksualmoral, der præger Dansk-Muslimsk Manifest, kan minde om normer, der kan findes i den katolske kirke, den ortodokse kirke og hos mange protestanter verden over. Aida Ammary medgiver, at det er et skridt i den rigtige retning, når muslimerne bag manifestet klart og tydeligt udtrykker, at homoseksuelle skal respekteres og behandles ordentligt. Men hun mener ikke, at det er et rummeligt manifest, så længe de ikke blåstempler homoseksuel praksis.

”Samme kritik har jeg af de kristne, der heller ikke tolker Bibelen i et nutidigt perspektiv. For mig er det lige så problematisk, at vi har kristne i Vestjylland for eksempel, der ikke vil acceptere abort og homoseksualitet. Jeg kender muslimer, der kan forene en progressiv seksualmoral og islam, så det er ikke to modsætninger.”

Ammary har på sociale medier fået opbakning af blandt andre Khaterah Parwani og Ahmed Mahmoud, som har kritiseret manifestet af samme grund. Andre har på Facebook lavet et alternativt ”dansk queer muslimsk” manifest med 12 punkter. For eksempel ”Allah er nonbinær” og ”islam værner om trans-liv”.

Kasper Mathiesen, der er medforfatter til manifestet, er uenig i kritikken.

”Hendes (Aida Ammarys, red.) etiske kompas er formet af et ateistisk, sekulært, værdi-liberalt ideal, som findes på den yderste venstrefløj. Her anerkender man reelt ikke andre opfattelser af verden end den materialistiske. Det, hun siger, lyder på overfladen meget tolerant og rummeligt, men i virkeligheden er det en afvikling af religionsfrihed. Hendes ideal er tilsyneladende et islam helt uden normer, rammer og uden nogen form for lære. Man ønsker et islam uden islam, og at alle skal underlægge sig sekulær-liberale etiske normer.”

Har hun ikke en pointe i, at det kan lyde, som om I skræmmer folk til at blive gift tidligt ved at advare mod, at det ellers kan føre til psykisk sygdom og pornoafhængihed?

”Nej, vi prøver ikke at skræmme. Vi opfordrer folk til at få et aktivt og harmonisk sexliv. Det er helt naturligt, at man vil det som ungt menneske.”

Hvis man vil have en udbredt islamisk bevægelse med en liberal seksualmoral, som Aida Ammary og andre ønsker, må man væbne sig med tålmodighed. Det vurderer Jakob Skovgaard-Petersen, der er professor i religionshistorie på Københavns Universitet, hvor han blandt andet forsker i moderne islam. Han har ikke fulgt den aktuelle debat om de pågældende punkter i Dansk-Muslimsk Manifest, men kender til lignende debatter uden for landets grænser.

”Der findes ikke nogen stor teologisk bevægelse, der har en meget liberal seksualmoral. Der er nogle få rundt omkring i verden, men sådanne bevægelser plejer heller ikke at komme fra teologer. Det er en bevægelse, der vil ske gradvist i takt med, at tiden og normerne ændrer sig, der hvor religionen befinder sig. Det samme er sket for kristne og for jøderne, hvor teologer har reageret på ændringer i tiden og udviklet en seksuelt liberal teologi. Det er muligt, at det vil ske inden for islam i Vesten, for det er der, den type normer er mest udbredt,” siger han.